Дзяржаўная сімволіка з'яўляецца часткай гісторыі і культуры краіны. Любоў да сваёй Радзімы, разуменне непаўторнасці і багацці культурных традыцый адыгрывае вялікую ролю ў станаўленні асобы дзіцяці, да якой мы павінны ставіцца вельмі беражліва. Немагчыма выхаваць у дзяцей пачуцця ўласнай годнасці і ўпэўненасці ў сабе без павагі да гісторыі сваёй айчыны. Маленькі дзіця, дашкольнік яшчэ не разбіраецца ў палітычных ці сацыяльна-эканамічных супярэчнасцях і спрэчках для яго важна любіць сваю сям'ю, свой родны горад, сябраваць з аднагодкамі, ганарыцца сваёй Радзімай, у тым ліку і яе дзяржаўнымі сімваламі.У адпаведнасці з Канстытуцыяй Рэспублікі Беларусь сімваламі Рэспублікі Беларусь як суверэннай дзяржавы з'яўляюцца яе Дзяржаўны сцяг, Дзяржаўны герб і Дзяржаўны гімн.
Азнаямленне з найважнейшымі дзяржаўнымі сімваламі традыцыйна ўваходзіць у змест патрыятычнага выхавання дашкольнікаў. Але ў поўнай меры зразумець, асэнсаваць, запомніць некаторыя гістарычныя звесткі, значэнне кветак і вобразаў, іх ўзаемнае размяшчэнне і функцыі – справа няпростая для дашкольніка, паколькі вобразна-сімвалічнае мысленне ў іх развіта яшчэ недастаткова, запас уяўленняў аб гістарычным мінулым Радзімы невялікі, кругагляд не так шырокі. Падбіраючы метады і прыёмы патрыятычнага выхавання трэба ўлічваць усе асаблівасці дзяцей дашкольнага ўзросту: эмацыйнае ўспрыманне навакольнага, вобразнасць і канкрэтнасць мыслення, абвостранасць пачуццяў, недастатковае сфармаванае гістарычную свядомасць.
Вырашаючы задачы маральна-патрыятычнага выхавання, кожны педагог павінен будаваць сваю працу ў адпаведнасці з умовамі і асаблівасцямі дзяцей групы, улічваючы наступныя прынцыпы:
- «пазітыўны цэнтрызм» (адбор ведаў, найбольш актуальных для дзіцяці дадзенага ўзросту);
- бесперапыннасць і пераемнасць педагагічнага працэсу;
- дыферэнцыраваны падыход да кожнага дзіцяці, максімальны ўлік яго псіхалагічных асаблівасцяў, магчымасцяў і інтэрасаў;
- рацыянальнае спалучэнне розных відаў дзейнасці;
- адэкватны ўзросту баланс інтэлектуальных, эмацыйных і рухальных нагрузак; які развівае характар навучання, заснаваны на дзіцячай актыўнасці.
Пачынаючы з сярэдняй групы, дзяцей знаёмяць з сімваламі дзяржавы (гербам, сцягам, гімнам). Са старэйшай групы з сімваламі Беларусі (сасна, зубр, бусел, кветка лёну, канюшыны, васілёк).
Рэалізаваць гэтую задачу можна з дапамогай правядзення гутарак, рассматриванием ілюстрацый, гульняў-гутарак, якія можна праводзіць дыферэнцыравана ў ранішнія і вячэрнія гадзіны; дыдактычных гульняў, якія лепш праводзіць у індывідуальнай форме; гульняў – падарожжаў, экскурсій, а таксама розных забаўляльных мерапрыемстваў і чытання мастацкай літаратуры.
Фармуючы прадстаўлення дзяцей аб дзяржаўных сімвалах Беларусі – сцягу, гербе, гімне, трэба падвесці дзяцей да разумення таго, што знакі не проста пазначаюць, а апісваюць, раскрываюць з'явы. Ва ўсіх элементах (герб, сцяг, гімн) закладзены глыбокі сэнс: яны адлюстроўваюць гісторыю паходжання дзяржавы, яго структуру, мэты, прынцыпы, нацыянальныя традыцыі, асаблівасці гаспадаркі і прыроды.
Так, напрыклад, змест гутаркі аб сімвалах Беларусі можа быць такім:
- У кожнай краіны ёсць свае дзяржаўныя сімвалы. Гэта сцяг, герб, гімн. Да іх трэба ставіцца з павагай (паказаць ілюстрацыі з гербам і гімнам).
- Сцяг сімвалізуе нашу Радзіму (чытаць далей)
- Аб гербе можна расказаць тое, што яны з'явіліся вельмі даўно. Гэта быў адметны знак рыцараў. Служыў ён для таго, каб можна было адрозніць адзін ад аднаго закаваных у жалезныя даспехі воінаў. Такі знак з'явіўся на рыцарскіх шчытах. Ішоў час, не стала рыцараў, але засталіся гербы. Герб з'яўляецца знакам адрознення, эмблемай дзяржавы. Яго выява змяшчаецца на пячатках, на пашпарце грамадзяніна Беларусі, на пагранічных слупах, на будынках, дзе працуе ўрад. Паглядзіце на герб нашай дзяржавы. (чытаць далей)
- Знаёмячы дзяцей з гімнам Беларусі ў пачатку заняткі лепш правесці гутарку аб тым, што гімн гэта самая ўрачыстая песня краіны. (чытаць далей)
- Словы гімна завучыць напамяць можна ў нерэгламентырованным дзейнасці. Пасля гутаркі варта ўключыць гімн для праслухоўвання.
У канцы заняткі па знаёмству дзяцей з сімволікай Беларусі ці ў нерэгламентырованным дзейнасці можна правесці з дзецьмі: аплікацыю, лепку, маляванне або размалёўванне, сцягоў, гербаў. Таксама можна правесці ў індывідуальнай форме дыдактычныя гульні, такія як:
- «Чаго не стала?»
- «Трэці лішні»
- «Карта Беларусі»
- «Маё імя»
- «Даведайся па апісанні» і іншыя.
У нерэгламентырованным дзейнасці можна арганізаваць сюжэтна-ролевыя гульні "Мы па вуліцы ідзём", "Прымаем гасцей", "Крама сувеніраў", інш.
Варта прачытаць дзецям наступныя мастацкія творы:
У сярэдняй групе: С. Сокалаў-Воюш. "Блакіт нябёс"; Э. Агняцвет. №Зямля з блакітнымі вачамі"; А. Бадак. "Беларусачка"; Д. Бічэль-Загнетава. "Радзіма"; А. Русак "Мой край"; і інш.
У старэйшай групе: Д. Бічэль-Загнетава. "Белая Русь", Радзіма", "Наша Радзіма"; А. Вольскі. "Радзіма", "Беларусь – мая Радзіма"; В. Вітка "Бусел"; Н.Гілевіч "Я – беларус" і інш.
У старэйшай групе неабходна арганізаваць правядзенне заняткаў па тэме «Наш сцяг. Наш герб. Наш гімн» і святаў напярэдадні Дня Дзяржаўнага герба, Дзяржаўнага сцяга і Дзяржаўнага гімна Рэспублікі Беларусь (другая нядзеля мая).